فرق رانندگی لیفتراک با سواری
اگر پیش از این لیفتراک نراندید، ممکن است فکر کنید که دقیقا شبیه به رانندگی با خودرو است. اما اینطور نیست،
تمام شباهت در وجود چهار چرخ و کمربند ایمنی (در اغلب موارد) خلاصه می شود.
اگر سعی کنید یک لیفتراک را همانند یک خودرو برانید و تابه حال اپراتور لیفتراک نبوده اید متوجه خواهید شد که چقدر متفاوت هستند و بی شک آسیب های زیادی به بار، انبار و … وارد خواهید کرد.

مهمترین تفاوت این است،چرخ های جلو نمیپیچند!
به جای پیچیدن چرخ های جلو،برای دور زدن مجبورید از چرخ های عقب استفاده کنید.
چون چرخ های جلو بار حمل شونده توسط لیفتراک را تحمل میکنند.
مهندسان طراح مجبور بودن سیستم فرماندهی کنترل لیفتراک را به چرخ های عقب منتقل کنند.
با توجه به این ویژگی، لیفتراکها در هنگام چرخش یا دور زدن، کاملا از خودروهای سواری متفاوت هستند.
اپراتور لیفتراک نمیتواند برای چرخاندن لیفتراک خیلی سریع عمل کند چون بار حمل شونده در معرض افتادن است.
اپراتور باید هنگام چرخش اطراف و عقب لیفتراک خود را کاملا بررسی کنند.
به جهت سنگین بودن بار حمل شونده دور زدن بی احتیاط میتواند بسیار خطرناک باشد.
هم از نظر آسیب زدن به انبار و تجهیزات انبارداری آن و هم آسیب رسانی به اشخاصی که در انبار در حال کار هستند.
اپراتور لیفتراک در زمان استفاده از لیفتراک بسیار زیاد به عقب حرکت میکنند. شاید با خود بگویید که چرا؟
بارهای بزرگ در چنگال لیفتراک گاهی اوقات می تواند دید اپراتور لیفتراک را کور کند
به همین دلیل اپراتور مجبور است برای دید بهتر رو به عقب حرکت کند.
یکی دیگر از دلایل عقب حرکت کردن لیفتراک به جای جلو هنگام حرکت روی سطح شیب دار است.
به هنگام حرکت روی یک سطح شیب دار، اپراتور لیفتراک باید برای حفظ ثبات بار و همچنین جلوگیری از لغزش و یا افتادن آن، به عقب حرکت کنند.
اپراتور لیفتراک باید برای رانندگی در شرایط پیچیده کاملا آموزش دیده باشد.
به عنوان مثال در راندن لیفتراک در سرپایینی ها نکاتی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن ها اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.
اپراتور لیفتراک باید به طور مداوم اطراف خود را از جهت وجود عابران پیاده بررسی کند.
در آخر شاید شما فکر کنید که چون رانندگی با یک خودرو را بلد هستید میتوانید یک لیفتراک را برانید
اما هرگز سعی در استفاده از ماشین آلات سنگین بدون گذراندن آموزش های لازم نکنید!
درباره این سایت